torsdag 31 januari 2013

Lucky nr 13

Året är 2013, detta är året då jag ska ändra mina ovanor och börja leva mer hälsosamt! Den 15 November 2012 så bestämde jag mig för att jag ville sluta snusa. Jag trodde bara inte att det skulle gå. Jag trodde inte att jag skulle kunna göra det. Jag hade gjort det förut och misslyckats! Men jag bestämde mig och sa att den 22 december 2012 skulle jag vara snusfri. 

Redan den 25 december fick jag mitt första bakslag och tog en snus. Nu 5 veckor senare har jag fortfarande inte tagit en. Nu 10 veckor senare har jag bestämt mig att det är inte tillräckligt. Jag är inte tillräckligt hälsosam. 


Jag har ett mål som jag och min syster Li ska utföra. Vi ska delta i Hackmora bergslopp 2014! Vi ska springa hela den där vägen upp för berget och nå Klacken. Vilken prestation! 


Soluppgång i Hacke med utsikt på uppfarten

Det finns en skillnad på denna gång jämfört med alla andra gånger som jag har slutat snusat eller slutat tränat, skillnaden denna gång är att denna gång finns det inga ursäkter!
Alla ursäkter är bara dumma undanflykter. Denna gång känner jag till dom så denna gång blir det inga mer ursäkter. Och jag försöker intala mig själv om att det finns inget som heter "jag kan inte"! För jag kan komma i form, jag kan leva ett hälsosamt liv! Jag kan! 



Jag har googlat, jag är ute efter så mycket information som möjligt. Detta med ett hälsosamt liv är mer än bara en livsstil, det fascinerar mig! Och lite info om att komma i form hittade jag på en sida om att träna hemma. Där hittade jag bl.a 6 tips om hur man snabbare går ner i vikt.

1. Sluta äta skräpmat.
De flesta av dina ansträngningar för att gå ner i vikt kommer att misslyckas om du inte kan låta bli att äta skräp och förädlade livsmedel. sådant som godis, hamburgare, pizza, pommes frites, chips etc. Alla dessa livsmedel har mycket dåligt näringsvärde och följaktligen finns det ingen mening alls att fortsätta äta dem. Du måste titta noga på innehållet i din kyl och frys och se till att du byter ut socker rik mat  och fet mat mot närande och hälsosamma alternativ.

2. Drick mycket vatten -
Även om du kanske har hört det om och om igen, är det verkligen sant. Dricksvattnet fyller ditt system och främjar viktminskning. Hur är det möjligt? Dricksvattnet kan spola bort gifter och oönskade fetter. Drick minst 8 glas per dag för bästa resultat.
Vatten är nödvändigt för att ha en sund kropp. Uttorkning kan utlösa förödelse på dig och dina träningsmål. Om du är uttorkad kan din kropp inte fungera på sin optimala nivå. Till exempel kommer dina muskler att tappa styrka, du kommer inte att bränna kalorier lika snabbt, och du kommer känna dig trött och utmattad.

3. Minska storleken på dina Portioner.
Du bör äta fem eller sex ”små” portioner varje dag med jämna mellanrum av cirka 4  timmar. Detta kommer att hjälpa dig att inte känna dig hungrig och öka din ämnesomsättning, vilket gör att du bränner extra fett utan att alltför mycket fysisk ansträngning.

4. Minska ditt kaloriintag. Minska mängden kalorier lite varje dag, men tänk på att du inte kommer att börja gå ner i vikt fören du når den punkt där du förbrukar mer kalorier än du äter varje dag. Denna stegvisa strategi kommer att bidra till att minska ditt småätande.

5. Träna regelbundet
Du behöver inte överdriva, men enkelt uttryckt: träna är det mest effektiva sättet om du vill gå ner i vikt och förbättra din allmänna hälsa. Kostvanor i sig själv kan hjälpa dig i din viktminskning, men den kan inte förbättra din kondition, flexibilitet och mentala tillstånd.
Tänk på att motion kan hjälpa dig att uppnå många olika förmåner.
Dessutom kommer motionen att öka din ämnesomsättning, som ännu en gång, hjälper dig i dig till snabb viktminskning.

6. Sova gott
Att sova innebär snabb viktminskning. Många förstår inte kraften av att få tillräckligt med sömn. Det är viktigt för din viktminsknings plan. Medicinsk forskning har visat att sömnbrist gör så att du blir hungrigare. Detta resulterar ofta i överdrivet ätande. Tillräckligt med sömn på minst ca 8 timmar hjälper till att få balans på leptin nivån i kroppen och ökar din viktminskning. 


Motion är förebyggande av sjukdomar, förebyggande av skador, återhämtning, och smärtlindring. Det är stressreducering och det ger en enorm kick till självförtroendet. Du har tid att träna varje vecka, du ska bara bestämma vilken typ av träning du ska göra under denna tid.

Att vara stillasittande är inte ett alternativ, och det finns lika många sätt att träna på som det finns människor i världen. Vad du gör för att få ditt hjärta att pumpa och träna musklerna är en återspegling av vem du är. Slutligen, om du njuter av din träning så att du vill göra det igen ett par dagar senare, då är du på rätt spår. Om inte, hitta på något annat.

Det där är precis min mening! Jag är för lat för att åka till ett gym! Det är dyrt och tråkigt att vara där själv! Men ledda program är roligt, vissa! Jag tror jag bara har haft svårt med att lista ut vad det är jag tycker är roligt!

Jag vill pröva zumba, boxning (eller annan kampsport), yoga och jag älskar att vara ute och springa!

Detta år så ska jag ha prövat alla dessa, plus att jag ska belöna mig med att börja klättra!

Jag har läst om the Insanity workout. Och jag måste säga att det verkar vara något för mig. Inget gym, inga vikter. Bara din egna kropp som behövs. Låter precis som det jag vill och de som passar mig!

Nu är det dags att komma i form igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar